Svar: Problemet er maden
26. september 2020
Alder:
6 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev, og dejligt at høre, at du kunne bruge mit tidligere svar, og at det gav lidt ro med på vejen - og ja, jeres datter er bestemt ikke den eneste, som helst vil spise sine flasker mere eller mindre i søvne - og det er helt okay :)
Det er rigtig vigtigt, at I nu forsøger at skabe så fast en rytme i løbet af dagen som muligt. Nu hvor jeres datter er blevet 6 måneder gammel, så er det vigtigt, at hun tilbydes mange små måltider dagen igennem, og det vil være rigtig godt, hvis I kunne hjælpe hende til en rytme, hvor hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner og så stadig får sine flasker, før hun skal sove.
På den måde vil du naturligt kunne tilbyde hende mad og drikke, når hun vågner og er sulten (naturligt afhængig af, hvor lang en lur hun sover) og der vil gå et par timer før hun så tilbydes sin flaske - og på den måde skabes der plads i maven til begge dele.
Det vil også være rigtig godt, at du nu begynder at give hende mad i hånden, som hun selv kan sidde og sutte på, opbløde med spyt, gumle og gnaske lidt i - og så følger efter med lidt på en ske. På den måde gør du hende opmærksom på, at det er spisetid, og forbereder hende til måltidet, så hun er lidt mere klar, når du så kommer med skeen. Hun kan f.eks. tilbydes ristede rugbrødsbjælker i hånden, de er lidt hårde på ydersiden og bløde indeni og så vænnes hun til rugbrødssmagen.
Sæt hende i den høje stol og sæt dig foran hende. Skab øjenkontakt mellem jer og hold fast i at nu er det spisetid. Det gør du ved at verbalisere omkring maden og ved at lade hende spejle sig i dit ansigt. Du skal altså bruge din stemme og din mimik: "Mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (hun spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en ret jævn strøm, så hun ikke bliver afledt af for meget, men hjælpes til at holde fokus...
Når hun så alligevel mister fokus og kikker væk, måske kikker efter far eller lignende, så giver du hende en lille pause, I siger f.eks. hej til far, og så fanger du hendes opmærksomhed igen, giver hende lidt vandt at drikke og så er I klar igen "hej skat, se her, mam mam mam" - ind med skeen :)
Jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde, hvor mange gange dagligt, I tilbyder jeres datter skemad, men hun må meget gerne få 3 hovedmåltider nu - morgen, frokost og aften - og derudover introduceres også mellemmåltider nu. Det vil sige, at hvis hun på nuværende tidspunkt for 2 måltider dagligt, så øger du hende til 3 måltider og om en lille uges tid så introducerer du så mellemmåltiderne. Hvis hun allerede nu får 3 måltider dagligt, så må du gerne introducere mellemmåltiderne nu.
Det betyder, at en dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Ristede rugbrødsbjælker i hånden at gumle på selv, og du følger efter med lidt grøntsagsmos - der begyndes nu stille og roligt med lidt fisk eller kød i mosen. vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes evt. til lille powernap
Aften 18: Grøntsagsmos - og også her begyndes nu med lidt kød eller fisk i mosen, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet afhænger lidt af, hvor vidt hun har sovet 3 lure og hvornår hun er stået op af dagens 3. lur
Sen aften eller først på natten 23-01: Drømmeflaske og sover videre...
Der er ingen tvivl om, at det er trygt og dejligt for jeres datter at få flaske og at få lov til at falde i søvn med flasken. Og det er som sagt helt okay. Det er vigtigt, at hun stadig får sit mælkebehov tilstrækkeligt dækket og derfor er det vigtigt, at du forsøger at finde en rytme, som giver plads i maven til begge dele :)
Det gør lige nu ikke så meget, hvorvidt jeres datter spiser 5 skefulde eller 3/4 dl. grød eller mos. Det vigtigste er, at du forsøger at fokusere på rytmen og genkendeligheden dagen igennem - og at der går tid mellem tilbud om skemad og tilbud om flaske.
Og nej, I skal bestemt ikke vente med at give hende mad og mælk til hun selv melder sig. Hun har ingen fornemmelse for mæthed og sult endnu, men skal hjælpes netop via rytmen. Den faste rytme er med til at gøre hende klar, gøre hende parat til maden og føle sig sulten, når det er spisetid :)
Jeres datter er kun 6 måneder gammel, og det er først nu at det med skemaden rigtigt skal igang - og hun har naturligt brug for tid, hvilket er helt okay. Det er naturligvis en balance, for hvis hun føler sig for presset, så vil hun godt kunne afvise maden - men netop derfor er det godt med lidt mad i hånden, fordi hun kan styre dette selv og dermed føle sig mere parat, når du så kommer med skeen.
Det er samtidig vigtigt, at I hygger jer, når I spiser. At I sidder ved bordet, spiser sammen - I kan her i starten evt. give jeres datter lidt mad først, og så kan hun få lidt i hånden at gumle på, imens I selv spiser færdig. Så hun på den måde er med ved bordet og oplever det som noget hyggeligt og rart. Det er netop vigtigt for gode spisevaner fremadrettet, at hun forbinder det at spise med noget hyggeligt. Og hun må gerne sidde med lidt selv, både før og efter hun bliver tilbudt lidt på en ske. I kan også dyppe de ristede rugbrødsbjælker i grød og mos og lade hende sidde og sutte lidt i sig på denne måde, så hun igen hygger sig med det :)
Jeg tror bestemt ikke, at du gør noget forkert. Der er naturligt ikke noget du hellere vil end at sikre lillepigen sin mad og næring generelt, og det er naturligt svært, hvis hun lukker munden og ikke rigtig viser interesse. Men det skal nok komme, hun er som sagt ikke ret gammel :)
Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om Børn & Mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og guides igennem måned for måned til din datter er 18 måneder gammel og spise det samme som I andre :) vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave 3. udg. 2 oplag 2019.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske